Rätt strategi för social medier

Bygg en närvaro på social media med en tydlig strategi

Än har inte tåget gått och det är viktigare än någonsin att synas i kanalerna. Från Facebook-grupper till Instagram till Pinterest. Det finns fler möjligheter än någonsin att sprida sitt budskap och få nya kunder.

Läs våra tips om hur företaget bygger en online community och långvariga relationer med omvärlden med hjälp av social media.

Alla som på något som är aktiva i din kanal bildar en community. Det kan vara kunder som redan genomfört ett köp, potentiella kunder som letar information eller andra aktörer som testar, jämför eller har åsikter. Gränsen mellan community och kunder är ofta överlappande.

Alla deltagare i de sociala kanalerna är viktiga. Även om de inte genomför köp blir de marknadsförare av varumärket.

Fem tips för att öka närvaron online. Som exempel har vi använt vår egen erfarenhet vid försäljning av trycksaker till privatpersoner, dvs bröllopsinbjudningar och inbjudningskort till kalas.

Definiera realistiska mål för exponering i sociala medier

Det händer inte på en natt. Jämför med hur man bygger ett hus. Tegelsten för tegelsten. Varje gång vi svarar på en kommentar eller lägger upp bilder på bröllopsinbjudningar, är det ett bidrag till vårt husbygge. I ett mindre företag finns inga krav på dedikerade avdelningar, inte ens heltidstjänster, för arbete med sociala kanaler. Men det måste finnas en strategi och rutiner för dagliga inlägg och uppföljningar. Vi lägger upp två till tre inbjudningskort per dag och besvarar frågor och åsikter. Kanalen blir en förlängd kundtjänst och ett skyltfönster för bröllopspaket och andra trycksaker.

Etablera närvaro I rätt kanal

Alla sociala kanaler är olika. För bröllopskort och dopkort online - våra mest säljande produkter, passar Pinterest och Instagram bäst. För vårkampanjer med studentinbjudningar använder vi Facebook. För visitkort, kuvert och brevpapper – en mix av samtliga. Dom erbjuder bra delningsverktyg vilket ger hävstång åt spridningen. För exklusiva inbjudningskort till bröllopet har Instagram visat sig vara den optimala kanalen. Alla inbjudningar med en speciell grafisk profil hamnar på Pinterest.

Glöm inte att inkludera tydliga knappar för delning och länkar till produktsidor där kunder kan konvertera, dvs genomföra köp.

Lägg inte upp samma innehåll i alla kanaler

Redan när du bygger din kanalstrategi – bestäm vad som ska visas var, även om du bara använder en social plattform i början. Det kan vara lättare sagt än gjort och visst är det lockande att lägga ut den senaste produkten i flera kanaler. Samtidigt är det viktigt att kunder kan identifiera ditt företag. Logotypen, färger, typsnitt mm ska användas för samtliga medier. Det ska inte råda någon tvekan om i vilken butik besökaren befinner sig. Vi har ett produktsortiment för företag och ett annat för privatpersoner. Det blir därmed lättare att välja kanaler och separera marknadsföringsstrategi beroende på kanal. Visitkort, brevpapper och kuvert går för sig. Flyers och reklamkort i en annan. Bröllopsinbjudningar, dopkort och inbjudningskort i en tredje osv.

Få insikt om kunders beteende

Marknadsundersökningar det stora företaget spenderar miljoner på, kan det lilla företaget göra nästan gratis med rätt social media-strategi. Välj forum och fråga kunden direkt vad dom tycker. Och gör det ofta. Det behövs inga externa marknadsbyråer och inga dyra konsulter. Passa på att få tips på förbättringar och nya tjänster. I tillägg till bröllopsinbudningar la vi till matchande tackkort efter flera förslag från kunder.

Det är viktigt att besvara all kontakt. Även om kommentarer är negativa. Potentiella kunder kan läsa bemötandet och svaret kan styra om de genomför köpet.

Även det lilla företaget kan använda online-verktyg för analys. Många tjänster är gratis och ger värdefull information om antalet besökare, vad kunderna söker och hur mycket de handlar för.

Sitt inte och vänta på att kunderna ska komma

Var aktiv. Börja med kampanjer i liten skala. Lär dig genom trial-and-error. Innan vi började med aktiva säljkampanjer för bröllopsinbjudningar byggde strategin på att skapa intresse för tjänsten. Kundnyttan måste vara tydlig och beställningsprocessen enkel. Delta aktivt i din community. Uppdatera information om produkter och varför kunderna behöver dom. Kombinera med tips och glöm inte det viktigaste. Titta på hur dina konkurrenter gör. Låna bra idéer och gör dom till dina egna.


Beställ nu
Reklamkort som marknadsföringsexempel