Att tänka på när du bygger ditt varumärke.

Trycksaker med olika varumärken.

Vad kan vara viktigare än ett varumärke som kommunicerar det bolaget står för. Allt som associeras med företagsnamnet definierar varumärket. Även om du inte har ambitionen att bli Coca Cola eller Apple är byggandet av varumärkesidentiteten viktig. Varumärket kommuniceras dagligen på visitkort, reklamblad och andra trycksaker. Styrkan i ett varumärke är inte bara viktig inför köpbeslut utan även i miljö- och samhällsdebatten.

Hur bygger man ett varumärke från noll?

Brainstorming. Identifiera alla parametrar som absolut måste ingå. Utgå ifrån dig själv. Vad krävs för att du ska köpa en viss produkt eller gå till en restaurang? Året är 2020. Mediautrymmet är begränsat. Om du bygger ett för brett varumärke drunknar det i etern. Ska varumärket bara synas på visitkort, korrespondenskort, reklamkort mm, eller också på byggnader, digital media, fordon och kläder?

Börja med det viktigaste – Namnet. Fortsätt idéprocessen med en ordentlig sökning på nätet för inspiration. Titta på hur andra byggt sin logga och hur den kommuniceras. Består varumärket av en textlogotyp? Ska text och bild kombineras? Typsnitt, bilder, färger, storlekar. Listan är lång. Ta fram ett anteckningsblock, en vass blyertspenna och sketcha på alternativen. Passa på att scrolla igenom alla visitkorts- och brevpappersmallar för mer inspiration. Det skadar inte att titta på hur andra har designat sitt varumärke.

Testa idéer

Och gärna mot potentiella kunder. Till slut ser man inte skogen för alla träd. Plötsligt finns flera bra alternativ och det är svårt att veta vilket som går vidare. Låt provtrycka några visitkort och korrenspondenskort med olika designalternativ och lägg framför kunderna. Byt snabbt ut om mottagaren gör grimaser eller uppvisar stressymtom.

Förarbetet är viktigt innan du börjar skapa. Testa om och om igen innan du bestämmer dig för det optimala varumärket. Det som kommer att representera företaget och synas på alla trycksaker och profilkläder. Varje mottagare av ett visitkort blir en potentiell kund eller kontakt. Att bygga ett starkt varumärke görs inte över en natt – Desto viktigare att göra rätt från början.

Hämta inspiration från konkurrenter

Kan vara lätt eller svårt. Om din business är en restaurang är det enklare. Besök femtio av dina favoriter och låna den design som skapar känslor. Kolla in menyer, visitkort, brevpapper, kuvert och allt som går att få tag på. Hur exponeras loggan på de anställdas kläder? På bilarna och över entrén? Kontakta samma designbyrå som din favoritkonkurrent om budgeten tillåter. Det enklare och billiga alternativet är att söka inspiration från våra mallar och själv skapa en look med hjälp av PODs designverktyg.

Typsnitt

Eller font, är en viktig del av varumärket och en vetenskap i sig. När du väl valt ett typsnitt som passar i varumärkesidentiteten sparas det i under Mina sidor och hämtas lätt vid beställning av visitkort, flyers och övriga trycksaker.

Slutligen

Komplicera inte tillvaron. Håll designen och varumärket enkelt. Skriv inte villkoren i sten. Om du märker att resultatet från designprocessen blir fel, byt spår. Rätt varumärke kommer att väcka känslor och generera stolthet. De varumärken som överlevt under decennier är ofta de som är okomplexa och tydliga.


Beställ nu